Liten idé kan bli stor !!

En liten idé växer fram. Undrar hur stor den kommer att bli?

Förra våren när jag träffade en jobbcoach under min avvecklingstid på Swedbank, fick jag en idé. Denna idé var en av många idéer. Just då fick den inte plats, så den hamnade i ‘idé-mappen´i Outlook.

För ett par veckor sedan så bevistade jag och min kära Nyföretagarcentrum. Vi har varit där många gånger och fått massor med kunskaper – helt gratis. Denna gång var det ett seminarium i ‘innovationer’, hur vi tar hand om dem och, vilket är viktigast, hur Nyföretagarcentrum har möjlighet att stödja oss innovatörer med detta. En innovation kan vara både en ny produkt eller en ny tjänst. I mitt fall är det tjänsten med stort T som ligger i pipeline. Efter seminariet var jag riktigt peppad att damma av min 1,5 år gamla idé.

Jag bokade direkt en träff med Lunkan på Innovation Stockholm, numer en del av Nyföretagarcentrum, och skickade honom mina papper. Bland annat skulle en Innovationsplan skrivas. Jag hade ju skrivit ganska mycket om min idé tidigare, så det var mest copy/paste.

Lunkan hade läst in mitt material innan mötet, och vi hade ett mycket trevligt samtal. Han trodde på min idé. Ny, lite provocerande, lite annorlunda och helt realistisk.

Innovation Stockholm har lite medel att stödja de idéer som de tror på. I mitt fall så blev jag ombedd att skriva en A4 på engelska om vad idén innebär, varefter denna information sändes till en firma i Indien. Firman har specialiserats sig på att leta igenom hela Internet efter liknande idéer. Man skulle kunna säga att jag på detta sätt får en internationell marknadsundersökning. Inte för att jag tänker mig utanför Sverige, utan för att det kan vara av intresse att se hur andra gjort.

En annan person Lunkan knöt samman mig med var Håkan, en driven marknadsförare och entrepreneur. Ju mer vi pratade om in idé, ju mer tyckte han om den. Att jag dessutom, enligt honom, kommer att plöja nya åkrar så finns det ingen standardväg för mig. Är man först så blir det mascheten som gäller 😉

En av mina brister är att hitta kopplet mellan den målgrupp jag definierat och att i praktiken nå den enskilda personer jag vill få som kunder. Efter 1,5 timmes dialog och några dagars väntan så kom det ett mail på 2 sidor fulla med sådana praktiska tips på nivå – gör si och gör så. Precis på min ‘behovsnivå’

Just nu väntar jag på svaret från Indien, samtidigt som jag skyddat mitt varumärke på PRV, köpt ett antal domäner på nätet, och skapat ett antal identiteter på Twitter, Youtube, Facebook och andra ställen. Samt låter idéen processa i bakhuvudet.

Arbetet fortsätter!

Annonser

2 svar to “Liten idé kan bli stor !!”

  1. Peter Fowelin Says:

    Spännande grejer du har på gång. Jag blir nyfiken – och förstår om dina läppar än så länge är förseglade.:)

  2. Hjälp – det händer ju ingenting. « Brainstretching's Blog Says:

    […] träff (Via Lunkan) med en marknadskille som resulterat i ett tvåsidigt dokument med många bra praktiska idéer som jag kan gå vidare […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: