Lycka när ”tröghetsfaktorn” löses smärtfritt efter 3 år

När jag flyttade in i min lägenhet för 3 år sedan reagerade jag på droppande kran i badkaret. Tröghetsfaktorn satte in. Den fick droppa vidare.

För ett och ett halv år sedan flyttade Margareta in i lägenheten. Med henne kom en tvättmaskin som placerades vid badkaret för att kopplas till den droppande kranen. Ytterligare tröghetsfaktor; maskinen är ännu inte inkopplad.

Nåväl, den droppande kranens problem har eskalerat. Vridhandtaget är av plast och är nu söndervridet. Nu har det gått så längt att det ständigt droppat. Till saken hör att jag dels har försökt stänga av vattnet under köksbänken, för att kunna byta packning i den droppande kranen, och dels gjort ett försök för ett år sedan att köpa ny kran. Kranen under bänken har varit fast och när jag stod på Fredells och skulle köpa delar så var det alltför många frågetecken. Jag hade mätt och tagit kort på hur det såg ut för att kunna förklara på bästa sätt men …..

Så…. i morse vaknade jag och fick för mig att NU!!! På med handskar och tog i av all kraft. Fick vattenavstängningskranarna att gå i botten. Vattnet avstängt. Fram med verktygen, höger kran bortskruvad, men packningen såg inte alls ut som jag lärt mig under 30 års husägande. (Det visade sig vara en utdöende sort som Mora armaturer hade i början på 60-talet). Nytt beslut, jag skruvade bort hela armaturen och åkte till Fredells med kranen i en plastpåse.

Var först i kön när dom öppnade, direkt bort till VVS och en expedit. ”Jag vill ha en kran som är 40 år yngre”. Hon mätte, tänkte, letade bland mellankopplingar och sa ”Nähej, det här har vi inte på lager, det är för gammalt, gamla mått och gamla gängor”. Det skulle kunna gå att byta hela väggfästet, men då var det för lång emellan mellan inkommande vattenrör för att det skulle kunna fungera. SUCK!!!!!!!, får väl beställa och åka hem och leva med den gamla ett tag till, med en högerkran som kräver en polygrip för att få kallvattnet att rinna.

Så försvann expediten en bit bort. ????? tänkte jag och gick dit. ”Jag har en här” sa hon. En fin kromad italiensk kran. Jag såg tusenlapparna flyga, men va fan – nu gällde det att lösa ett problem. ”Jag tar den”, sa jag. Vi gick till disken, hon skrev pris (3700:- på en lapp och någon intern kod) och så sa honl, ”Åsså -20%”. ”Vao”, sa jag, ”är jag så charmig”. (hon var i min ålder så….). ”Näe”, replikerade hon, ”vi har kampanj på kranar denna helg”. ”Tack, nu har du fixat en nöjd kund”

Väl hemma tog det mig några minuter att skruva på kranen och prova, det fungerade perfekt på en gång.

Det som tog mig mindre än 60 minuter för att fixa problemet från första tanke till fungerande ny kran tog 3 år i startsträcka.

Vad har jag lärt mig på detta? Att tröghetsfaktorn är starkare än min praktiska läggning. Eller om det är skammen att som man inte fixa dylika praktiska problem i en handvändning; att inte direkt inse den enkla lösningen. Eller att acceptera att jag är som jag är och att problemen löser sig förr eller senare.

Annonser

Etiketter:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: